Intretinerea compresorului de aer pentru scufundari

09.06.2018

Intretinerea compresoarelor de aer respirabil necesita o importanta deosebita. Din pacate este un aspect deseori neglijat. Din experienta compresoarelor reparate, defectiunile aparute se concentreaza pe anumite componente. Si din pacate nu tine cont de marca! Utima treapta de compresie este cea mai solicitata. In cartea tehnica a fiecarui compresor se specifica, in functie de numarul de ore, inlocuirea uleiului, filtrelor de aer si de purificare a aerului, cureaua de transmisie, supape de suprapresiune, supape de evacuare si aspiratie, componente fara de care functionarea nu ar fi posibila. Inlocuirea filtrului de aspiratie conform indicatiilor producatorului, de multe ori sau mai tot timpul este neglijata. O simpla verificare vizuala nu este suficienta. Utilizarea unui ulei de calitate si inlocuirea la timp, dupa numarul de ore functionare recomandat. Inregistrarea orelor de functionare este de multe ori neglijata! Temperatura si umiditatea mediului ambiant la momentul incarcarii buteliilor. In instructiunile de utilizare sunt alocate informatii despre filtrul purificator: capacitatea de filtrare, gradul de utilizare in ore pentru temperaturi si nivel umiditate. Numarul de utilizare in ore este invers proportional cu temperatura si umiditatea. Din considerente financiare nu se schimba la timp uleiul, filtrul de aspiratie si filtrul purificator de aer consecinta directa fiind un aer viciat, uzura accelerata a pieselor in miscare. Motoarele de antrenare electrice sau termice au nevoie de aceeasi atentie. La motoarele electrice inlocuirea rulmentilor se face de obicei cand cedeaza. Momentul inlocuirii este de obicei anuntat prin zgomote in functionare. Acesta fiind momentul cand rulmentii ar trebui inlocuiti. Insa nu se intampla asa, in marea majoritate a cazurilor motoarele electrice sunt utilizate pana cand rulmentii se blocheaza. Motoarele electrice la compresoarelor de inalta presiune pentru aer respirabil cu debite mari sunt motoare asincrone la 380V. Din pacate foarte putine firme se ocupa de reparatii si foarte putine mai si livreaza piese de schimb. Mai mult inseamna timp pierdut pentru ca nu gasesti cine sa-l repare, nu gasesti piese de schimb. Sau ai de toate dar nu poti inlocui rulmentii deoarece rulmentul fiind gripat nu poti sa-l scoti de pe ax iar in final trebuie sa inlocuiesti motorul electric. La motoarele termice, benzina sau motorina, problemele apar si aici. In anotimpul rece, pornirea este dificila, pastrarea in incaperi uscate cu temperaturi pozitive este recomandata.